vineri, iunie 12, 2009

Valea Doamnei - Seciul Padinei - cab. Padina - 7 iunie 2009

La schit nu sunt calugari la strana in ziua de Rusalii, ci doar doi "aspiranti," dar in oricare din variante vocile lor sunt ca scoase din CD-urile cu voci de soprane. De la schitul Ialomita (varianta noua a schitului) urmam drumul forestier pana sub hotelul Pestera, apoi trecem pe langa telecabina care nu functioneaza si o tinem pt. moment pe drumul ce urca spre vf. Omu.

In drum spre stanele lor care abia acuma se re-infiripa dupa o iarna suficient de lunga, ciobanii isi mana animalele la deal, dar nu oi, ci porci, vitei, vitelusi etc. O mica perioada de timp mergem acompaniati de aceasta suita, pe care o depasim insa repede, caci la prima balta porcii incep sa bea cu nesat, iar vitei le urmeaza exemplul.

Cateva porcine si bovine care urca la stanele din platoul Obarsiei si Sugarilor

Odata depasita echipa de ciobani, porci si vaci, ajungem in scurt timp in platoul unde se intalnesc valea Obarsiei si valea Sugarilor, din acelasi punct avand vedere si spre valea Doamnei, care se intersecteaza si ea cu celelalte 2 un pic mai jos, continuand mai apoi cu Cheile Ursilor (chei ce par sa aiba foarte multa apa si probabil ceva cascade, deci explorabile doar cu echipament).

Valea Doamnei vazuta din vastul platou deasupra telecabinei

Valea Obarsiei vazuta din vastul platou deasupra telecabinei

Valea Sugarilor vazuta din vastul platou deasupra telecabinei

Dupa o traversare in diagonal-stanga a micului platou, unde de altfel si pranzim, ne indreptam spre o padurice si mergem putin in lungul apei involburate care vine din insumarea celor 3 vai mai sus amintite. La un moment dat insa, pt. a ajunge in platul dinainte de valea Doamnei trebuie insa sa traversam aceasta apa si nu este deloc usor. Apa este involburata si nu prezinta in nici un caz vreo posibilitate de traversare fara sa te uzi. Ma descalt, urlu de durere cand traversez apa rece bocna care vine din zapezile topite la Omu, dar in 2 minute sunt pe celalalt mal.

Ma incalt rapid cu ghetele datatoare de caldura dupa ce trec apa

Dupa traversarea apei (in fundal remarcandu-se silueta serpuitoare a vaii Sugarilor)

Traversand imensa pasune ce ne conduce la cascada de pe valea Doamnei (punct care marcheaza practic inceputul vaii propriu-zise, restul mai de jos al vaii fiind doar o serpuire a apei prin iarba, la perfecta orizontala) observam ca stana din zona nu e inca "deschisa", concluzionand astfel ca porcii si vacile urcau la stana de la baza Sugarilor.

Traversand pasunea pe sub stana din valea Doamnei (in fundal m-tele Obarsia si Doamnele)

Stana din valea Doamnei, pare inca ferecata animalelor (in fundal m-tele Obarsia)

Constat cu aceeasi uimire insa ca in aceasta mare pasune primavara se formeaza local niste laculete temporare, motiv pt. care zona este si dominata de un verde crud sanatos.

Laculete in pasunea de la valea Doamnei (in fundal se vede o zona dinspre Cota 2000)

Incet incet incepem sa ne apropiem de valea propriu-zisa si incepe sa se contureze firul vaii, mai intai sub forma unui paraias, apoi o mica cascadita, pana ce valea incepe sa urce si se formeaza cascada mare de jos, apoi ar fi fost cascaditele de pe parcurs (dar care acuma sunt acoperite de zapada). Valea Doamnei este foarte ademenitoare in parcurgearea ei de de la stana si pana la confluenta cu valea Spinarii si valea Tapului.

Treptat incepe sa se intrezareasca si confluenta cu vaile somitale, insa este destul de mult de mers, urcusul existand insa mai mult pe un plat care urca lin detot.

Urcand pe valea Doamnei, avand in tinta noastra punctul denumit La Obor - confluenta vaii Tapului cu valea Spinarii

Aproape de punctul La Obor - punct in care valea Doamnei ia sfarsit continuandu-se in sus, pana in saua Batrana, cu valea Tapului

Continuam traseul urcand incet si continuu pe valea Tapului.

Urcand pe valea Tapului (in fundal m-tele Doamnele)

Din punctul de sub saua Batrana avem insa belvedere frumoasa spre saua Tapului, intrezarindu-se cate ceva si din coltii Tapului, iar din saua propriu-zisa o vedere spre Abrupturile Gutanului.

Vedere spre saua Tapului (in fundal m-tii Leaota)

Peretii din abrupturile Gutanului vazute din saua Tapului

Belvederea spre abrupturi este insa de scurta durata, ar trebui sa mergem numai pe marginea abruptului ca sa avem panoramele cele mai frumoase, iar asta ar insemna sa urcam si sa coboram de f. multe ori nenumaratele varfulete si seute, iar timpul este destul de inaintat, asa ca o taiem mai drept in jos spre Seciul Padinei, pt. a iesi mai apoi in traseul marcat ce vine de sus din saua Strunga.

In coborare spre Seciul Padinei, vedere spre saua Tapului (zona mai stancoasa)

Incepand sa coboram, combinand curba de nivel cu mici urcusuri si coborasuri, observ neincetat intrarea in valea Horoabelor care se evidentiaza prin zonele de pereti stancosi ce o strajuiesc.

In parcurgerea coclaurilor scanez zarile din priviri si traversam zona de deasupra stanei din Horoabe ca sa iesim in Seciul Padinei. Ma rog ca nici aceasta stana sa nu fie inca activa, sau ca macar cainii ciobanesti sa nu fie la fel de activi ca datile trecute cand am mai trecut pe aici.

Plaiurile traversate deasupra iesirii din valea Horoabelor

Observ o taietura prin desisul de jnepeni si ma gandesc ca e o varianta viabila de a fi traversat si ca poate pe acolo e o poteca ciobaneasca. Avem noroc cu marea traversare si intr-adevar taietura pe care o vazusem eu in jnepeni corespunde de minune unei poteci care merge ori printre jenepeni, ori pe sub ei, esential este ca este loc sa te strecori si sa traversezi padurea respectiva, fara sa te pierzi si asta in timp relativ scurt. Proaspeti iesiti din si de sub jnepeni, in cateva minute ajungem in micuta seuta de unde aruncam ultima privire spre valea Batrana si valea Horoabelor.

Zona care am intuit eu ca se numeste Seciul Padinei - o mica sa aflata intre valea Batrana si muntele Coltii

Urmeaza inca alte cateva firisoare de vai de traversat, tot felul de mici afluenti care ies in sus din firul principal al Horoabelor, asa ca de fiecare data cand zic ca am ajuns in traseul marcat imi dau seama ca mai este un damb de depasit.

In poza de sus si cea de jos se remarca vechea stana din muntele Coltii, amplasata intr-o vale care trebuie de asemenea depasita

Din ultima vale de traversat avem o panorama superba spre vf. Omu, asa ca ma gandesc ca totusi nu am facut rau ca am deraiat de la traseu, pt. ca vedem perspective care nu le-am fi vazut astfel din alt punct.

Vedere spre muntele Obarsia, valea Sugarilor si Piciorul Babelor

Dupa ce trecem de stana veche, ni se deschide in fata piciorul care coboara din saua Strunga si observam in partea inferioara si vasta stana omonima. Stana din Coltii, cu multe vaci si cai, dar fara oi.

Cu greu reusesc sa ma dezlipesc de la stana si cum mai este putin pana la cabana la Padina, in maxim 15 minute ajungem la draguta cabana.

Cabana Padina (altitudine 1525 m) si constructiile anexe

Un alt buchetel de flora montana, un mic palc de gentiane de data aceasta, unul dintre sutele care erau acolo