marți, octombrie 21, 2008

Canionul Oratii - 19 oct. 2008

Duminica dis-de-dimineata, Romeo ne trezeste pe mine si pe Tibi care dormeam bustean. Aud ca prin ceata aievea ca mi se spune ca la si jumate' sa iesim din cort, atata retin. Nu stiu care si jumate, pt. ca eu am iesit abia dupa vreo ora jumate afara din cort, timp in care s-a imbracat si a iesit Tibi, apoi Romeo si apoi eu.

La 10 a.m., plecam spre Canionul Oratii, aflat langa Podul Dambovitei, facand aproximativ o ora si ceva pe drum, cu opririle de rigoare pt. a poza Piatra Craiului si Bucegii, deosebit de spectaculoase de altfel. Oprim si la parcarea unde se vand catei (cateii au fundita rosie), ma uit la ei si parca ar fi de plus, dar realitatea este ca se misca si sunt chiar vii.

Reusim sa nu plecam cu nici un catel la subrat, desi erau asa dragalasi

In Podu Dambovitei, la intersectia spre cab. Brusturet, facem cu un drum mai inainte la dreapa, mergand pana ce se termina asfaltul, si acolo parcam. Din capul satului, trecem un pod si continuam pe un drum de caruta si facem primul drum la stanga ce urca spre deal.

Peisajul este superb pana la intrarea in canion, iar pe drum baietii discuta nevoie mare de scheme de rapelat, pe un fir, pe doua, pe trei, tehnici de salvare in coarda.

Dovada ca despre catarat vorbeau, si nu despre altceva, este mimica lui Romeo care schiteaza ceva gen filare - rapelare

Continuam drumul de caruta care coteste usor stanga, apoi se transforma intr-o poteca ce face la dreapta si la finalul potecii, in momentul in care intersecteaza un fir de vale este de fapt firul ce ne conduce la Canionul Oratii. Este f. bine echipat canionul, are pitoane de rapel si spit-uri la fiecare saritoare mare sau mica, si cu atat mai mult in zonele de rapelat.

O ciobanita la intrarea in canion, de fapt sub capita deocamdata

Din Invitatie In Carpati, nr. din martie 2007, am preluat urmatoarele date, in ideea ca le-am si actualizat, avand in vedere ca anul trecut cica s-au pus spituri noi la fiecare saritoare ne-echipata. Datele tehnice, de genul inaltime, conformatie, etc raman valabile, iar specificatiile le-am dat in sensul parcurgerii canionului, de sus in jos, deci in coborare:

punct A: 880 m altitud. la buza, saritoare S1, h = 2 m, piton dreapta
Dist.D-E = 10 m
punct E: saritoare S3, h = 2 m
Dist.E-F = 8 m - intre E si F mici praguri si marmite
punct F: 870 m altitud. la buza, saritoare S4, h = 5 m, balta la baza, 2 x piton dreapta
Dist.F-G = 12 m
punct M: saritoare S11, h = 2 m, in panta
Dist.M-N = 20 m
punct N: saritoare S12, h = 6 m, lustruita, in panta, piton dreapta
Dist.N-O = 6 m ...............exista poteca ocolitoare prin dreapta care ajunge la baza saritorii 14
punct O: saritoare S13, h = 6 m, spit stanga
Dist.O-P = 2 m
punct P: 800 m altitud. la baza saritorii, saritoare S14, h = 4 m, amaraj la saritoarea S13

Punct A: saritoare S1, h = 2 m, piton dreapta - prima saritoare este usoara, cu multe prize, chiar daca de sus pare verticala si inabordabila. Are de fapt un bolovan care o face putin surplombata, dar gratie faptului ca peretii canionului sunt foarte apropiati, la circa 1 m latime, se poate apela la toate variantele de sprit-uri, ramonaje, etc. Tibi care cunoaste saritoarea o descatara mergand aproape la sigur pe prize, eu cobor asigurata de sus ca sa invat sa descatar si sa mai imi antrenez antebratele, Romeo, fiind ultimul, face rapel.

Urmeaza o portiune orizontala cu o usoara inclinatie, plina de un covor de frunze imens de gros, asternut peste marmitele care acuma nici nu se vad.

Punct B: saritoare S2, h = 3 m, piton stanga - a doua saritoare este similara cu prima, doar ca nu mai are un bolovan putin surplombat, ci un perete aparent lins, dar care, in momentul in care il cureti de frunze, se descopera o groaza de sertarase pe post de prize excelente. Coboram similar, Tibi la liber, eu asigurata, Romeo rapel.

La baza saritorii S2 se gaseste pe dreapta o concavitate sapata de torentul de apa in peretele de stanca, foarte spectaculoasa.

Mai departe canionul continua cu o alta portiune orizontala, un alt covor de frunze si tobogan de marmite.

Punct E: saritoare S3, h = 2 m - este un prag foarte usor, pe care il descataram fara probleme, urmand o alta succesiune de cascade sau trepte de marmite, acoperite cu frunze pe care ne dam practic ca pe tobogan la vale.

Punct F: saritoare S4, h = 5 m, balta la baza, 2 x piton dreapta - urmeaza primul rapel mai mare, cu o marmita plina cu apa intr-un pragulet intermediar, fiind bine de ocolit balta cu pricina. Echipam bine un rapel in 2 puncte, avand in vedere ca dispunem de 2 pitoane si coboram saritoarea compusa de fapt din doua praguri - un prag pana in balta si al doilea prag, f. alunecos un pic mai jos. Se da primul Romeo, apoi eu, si la final Tibi.

Pozele de sus imi sunt facute de catre Tibi in timp ce rapelam, pe cand cea de mai jos vrea sa reflecte saritoarea vazuta ascendent, dupa ce am rapelat-o.

Punct G: saritoare S5, h = 2 m, in panta - parcurgem in continuare un tobogan de marmite, spalat de apa si mai putin populat de frunzele de toamna, dar care, fiind insa cam inclinat, ma hotarasc sa rapelez si aici.

Punct H: saritoare S6, h = 7 m, 2 x piton dreapta - la finalul toboganului ajungem in regruparea dinainte de rapelul format din 2 bucati quasi-succesive - adica regruparea dintre rapeluri se face pe un prag suficient de restrans. Avem 2 pitoane de asigurare, drept pt. care sunt rugata f. frumos sa stau cuminte si sa nu ma mai batai pe marginea pragului facand poze pana ce voi fi asigurata. Astept frumos sa ma asigur in zelb, fac pozele, dupa care dau rapelul dupa Tibi, ajungand in pragul intermediar.

Punct I: saritoare S7, h = 7 m, 2 x spit stanga - pragul intermediar este de asemenea asigurat cu 2 spituri, drept pt. care insist sa facem urmatorul rapel prin 2 puncte si nu printr-unul singur (ca daca tot avem spituri sa le folosim, de fapt echipam fiecare spit cu cate o cordelina, dintre care una este principala care suporta greutatea noastra, cealalta este secundara, pt. asigurare in caz de ceva). Rapelam in aceeasi ordine Tibi, eu si Romeo.

Prima bucata de rapel, adica saritoarea S7, se termina intr-o zona cu o alta marmita plina cu apa, moment in care se aplica tehnica Tibi intinde coarda, astfel incat Iuliana sa ajunga de partea cealalta a marmitei si sa nu calce, respectiv sa nu bage coarda in apa.

Punct J: saritoare S8, h = 4 m, amaraj la saritoarea 7 - dupa balta din marmita, pana la finalul rapelului inceput mai sus mai sunt niste zone umede acoperite cu frunze, f. alunecoase, dar care le rapelam pe lateral dreapta cum cobori, astfel incat sa nu pendulam in coarda pe tot pragul.

In poza de sus se poate vedea atat saritoarea S8, cat si S7, necesitand unul si acelasi rapel.

Punct K: saritoare S9, h = 3 m, spit dreapta - acum ca greul a trecut (greul fiind acea succesiune de rapeluri super faine de fapt), mai urmeaza un prag usor, printre frunze si stanci, cu f. multe prize sapate de apa, pe care Tibi il descatara fara probleme, eu descatar asigurat, iar Romeo rapeleaza.

Punct L: saritoare S10, h = 4 m, in panta, piton stanga - alt prag f. dulce insa, un tobogan la vreo 30 de grade, plin de frunze, care in final se termina cu un pragulet mai vertical. Aici mergem practic pe fund, fiind foarte multe prize, pitonul fiind util pesemne in caz de stanca umeda.

In plina actiune colegii mei de tura, Romeo si Tibi, carora le multumesc pt. ajutor, rabdare si intelegere, as adauga poate chiar si incredere.

Si o coborare mai pe fund ca se aluneca rau pe frunze

In poza de sus si cea de jos, poza de grup: eu, Romeo, Tibi si Tibi, Romeo, Iuliana

Punct M: saritoare S11, h = 2 m, in panta - dupa poza de grup eu prind curaj la dat pe tobogan si urmatorul care vine, tot plin de frunze, il cobor la liber pe fund, ultimii 2 metri fiind in cadere libera, ca nu aveam de ce sa ma tin. Doar o julitura in cot.

Punct N: saritoare S12, h = 6 m, lustruita, in panta, piton dreapta - unul din momentele finale, un prag destul de lung si inclinat la 45 de grade, cu oaresce' prize. Ii zic lui Tibi ca eu fac rapel, Tibi nu aude si apuca sa arunce jos coarda, stiind din amintiri ca el poate descatara fara probleme, iar eu ma trezesc in acel moment ca nu mai am cum sa rapelez si pana la urma sunt asigurata in semicoarda ca sa descatar, facand, vorba lui Romeo, inca un exercitiu.

Parcurgand inca cativa metri, dam de ultimul rapel peste doua saritori compuse, din acest punct existand poteca ocolitoare prin dreapta care ajunge la baza saritorii S14.

Punct O: saritoare S13, h = 6 m, spit stanga - ultima saritoare dubla, desi ocolibila prin dreapta cum cobori, descopar ca are spit, drept pt. care prefer sa rapelez ca sa invat si eu sa echipez spiturile cu cordelina, etc. Tibi ma ajuta sa feresc sa bag in marmita cu apa coarda, ma paseaza de fapt peste prag si in felul acesta trec prin aer de prima saritoare.

Punct P: saritoare S14, h = 4 m, amaraj la saritoarea S13 - este de fapt in continuarea saritorii precedente, rapelul facandu-se dintr-o bucata, si rapelam si ultimul prag pt. a ajunge jos intr-o poienita cu drum de tara.

Pozele in care apar eu mi le-a facut Tibi cu super aparatul lui si ii multumesc pt. ele.